Національно-патріотичне виховання як засіб формування соціальних і життєвих компетентностей школярів

 ПІБ вчителя: Лавренко Світлана Вікторівна

Посада, категорія, звання: вчитель математики, інформатики та економіки, «спеціаліст вищої категорії».

Повна назва школи: Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Запорізької міської ради Запорізької області

Директор: Зайченко Любов Миколаївна

Адреса, телефон: 69093, м. Запоріжжя, вул. Дегтярьова, 5-Б; 224-78-47, 224-78-24

email: swetlana.lawrenko@gmail.com

Сайт: school86.com.ua

Провідна педагогічна ідея досвіду

Зміни у суспільному, економічному житті суспільства ведуть до суттєвих змін духовного життя, зокрема і системи виховання. Нові гасла, ідеї та перспективи вносять корективи у сталі, загальновживані канони поведінки, форми свідомості людей. Нерідко ці процеси проходять болісно, із зміною ідеалів і цінностей. Прийняття нового потребує певного часу і зусиль, спрямованих на створення нових парадигм виховання, поєднаних новими концептуальними основами та технологіями впровадження у реальний виховний процес сучасної школи. Ефективність цього процесу залежить від організації виховання  на рівні конкретної організації.

Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду. Ми хочемо бачити Україну демократичною державою з високим рівнем життєвої позиції громадян – усіх разом та кожного окремо. Активний громадянин сприяє розвитку нації, а це, в свою чергу, сприяє прогресу країни, має можливість реалізувати прагнення стати повноправним членом європейської спільноти.

Широкі можливості для формування активної життєвої позиції школярів мають сучасні педагогічні інноваційні технології, що ґрунтуються на нових методологічних засадах, сучасних дидактичних принципах та психолого-педагогічних теоріях, які розвивають діяльнісний підхід до виховання.

Наші діти при досить високому рівні теоретичних знань недостатньо підготовлені до успішного дорослого життя в демократичному суспільстві, де цінується ініціативність, самостійність суджень в ухваленні рішень.

Система моєї роботи будується на сучасних педагогічних технологіях, головна мета яких – становлення та розвиток таких важливих якостей особистості, як рефлексивність, спонтанність, критичність мислення, вміння працювати з інформацією, спілкуватися та нести відповідальність за наслідки власних дій; зробити процес виховання творчим, особистісно зорієнтованим.

Науково-теоретична база досвіду. Досвід базується на ідеях Песталоцці, Я.А. Каменського, А. Ващенко, В. Сухомлинського, концепції системного підходу до виховання А. Макаренка.  Робота над даною темою дає можливість виконати ряд завдань, прискорити вирішення актуальних проблем та реалізувати зміст виховання, які викладені в наказі Міністерства освіти, науки, молоді та спорту №1243 від 30.10.2011 року про «Основні орієнтири виховання 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України».

Стисла анотація досвіду. Формую власну концепцію виховання з урахуванням індивідуальних особливостей кожного учня і класу в цілому. Опираючись на наукові теорії, моделюю ситуацію успіху або розчарування, схвалення або навпаки. Поступово я отримую модель громадянина, здатного до швидкої адаптації в майбутньому дорослому житті і зайняти своє місце в соціумі. Саме беру участь у вихованні, адже основа його закладається у сім’ї дитини: любов до батьків, до себе, до навколишнього світу і, звичайно ж, до Батьківщини. І родинне виховання в поєднанні з вихованням у школі об’єднуються на сімейних святах, де присутні чимало однокласників. Виховання відбувається постійно, на кожному етапі освітнього процесу. Методи і форми обираються різні, в залежності від тематики та рівня вихованості учнів. На початку 5 класу були проведені батьківські збори, на яких був презентований відеоролик, «Бережіть своїх дітей» про учнів класу, щоб батьки, переглядаючи відео, ще раз переконалися, що кожна дитина – особистість і заслуговує на батьківську любов.

Кожен навчальний рік починається з урочистого свята «Перший дзвоник», на якому уже доброю традицією для учнів є національне вбрання, патріотичні флешмоби і пісні. Обов’язковим атрибутом нового навчального року є перший урок, спрямований на національно- патріотичне виховання «25 років державному прапору України», «Україна – єдина країна». Щоб діти більше розуміли, що єдина Україна неможлива без їхньої участі, створила відеоролик «Ми і Україна – єдині»,  який спонукає учнів до усвідомлення, що вони і Україна єдині.

Щоб більше знати про рідний край, ми подорожуємо. Вивчаючи Запоріжжя, протягом 5 років відвідали дитячу залізницю, побували в зоопарку, тераріумі, акваріумі, ботанічному саду. Познайомилися з флорою і фауною рідного краю. Відвідали місто Дніпро (колишній Дніпропетровськ), місто Донецьк, місто Василівку та видатні Кам’яні могили. Мандруючи рідним краєм, учні відчувають любов до своєї землі, свого народу, повагу до його побуту, звичаїв, традицій, збагачують словниковий запас, розширюють кругозір. Виховання любові і бережне ставлення до рідної природи здійснюється і під час позакласних заходів.

Готовність захищати рідну країну, її ідеали, працювати в ім’я розвитку і процвітання батьківщини, вчитись, удосконалювати свою майстерність, шанувати традиції, бути законослухняними, знання прав і обов’язків, історії Батьківщини, традицій, мови, доброта, чесність, милосердя, працелюбність –  все це формується і на виховних годинах, літературних конкурсах, акціях. Учні розповідають про прочитані книги, зацікавлюють інших, роблять ілюстрації до улюблених творів.

Традиційними є проведення Дня Захисника України, Дня Збройних Сил України та Дня миру. Учні самостійно виготовляють листівки з привітаннями і побажаннями миру героям АТО, готують подарунки солдатам. Виховуються патріотичні почуття до рідної землі, до захисників України та взаємоповага, взаєморозуміння. Прищеплюється інтерес до героїчного минулого держави і сьогодення, любов до Батьківщини.

Результативність впровадження досвіду: Результативність патріотичного виховання великою мірою залежить від того, наскільки ті чи інші форми й методи виховної діяльності стимулюють розвиток самоорганізації, самоуправління дітей. Чим доросліші вихованці, тим більші їхні можливості до критично-творчого мислення, самоактивності, творчості, самостійності, до усвідомлення власних світоглядних орієнтацій, які є основою життєвого вибору, громадянського самовизначення.

 Результати національно-патріотичного виховання відображають:

–           здатність вихованців розуміти свої права, свободи, обов’язки;

–           вияв громадянської життєвої позиції;

–           почуття патріотизму, національної свідомості, розвинену правосвідомість, культуру міжетнічних відносин;

–           дотримання  конституційно-правових норм, своїх прав, обов’язків, свобод, готовність до захисту інтересів Батьківщини.

Проведення диспутів, виховних годин, годин спілкування, квестів, тренінгів, заходів з батьками, батьківським комітетом дають свої позитивні результати. Протягом п’яти років проводився моніторинг рівня вихованості. Аналізуючи результати моніторингу, проводжу роботу для підвищення рівня вихованості учнів класу. Більшість заходів, що проводяться під час навчально-виховного процесу я висвітлюю на своєму блозі. Учні, батьки та вчителі-колеги можуть переглянути блог і, напевно, кожен із них візьме щось корисне чи цікаве: фото, відео, розробки заходів чи ідеї. Учні є активними учасниками та переможцями конкурсів та акцій національно-патріотичного спрямування.

Репрезентація досвіду Досвід представлено на засіданні методичного об’єднання класних керівників Дніпровського району (листопад  2017), відзначений (ІІ місце) в районному конкурсі «Класний керівник року» (2017).

Посилання на матеріал: http://lavrenkoswetlana.blogspot.com/p/vii.html